[AAHH 解説] #605 Deep River
2018.7.21
African American Heritage Hymnal (アメリカ黒人遺産聖歌集) 605番 Deep River 解説 ダブルミーニング(二重の意味)を持ったものの中でも代表的な一曲。黒人霊歌中の「ヨルダン川」は、実際に死を迎えようとしていた奴隷たちにとってはいわゆる「三途の川」だったが、生きて自由になろうとする者たちには別の意味を持っていた。
2018.7.21
African American Heritage Hymnal (アメリカ黒人遺産聖歌集) 605番 Deep River 解説 ダブルミーニング(二重の意味)を持ったものの中でも代表的な一曲。黒人霊歌中の「ヨルダン川」は、実際に死を迎えようとしていた奴隷たちにとってはいわゆる「三途の川」だったが、生きて自由になろうとする者たちには別の意味を持っていた。
2018.7.8
The African American Heritage Hymnal (AAHH) is a hymnal book composed of more than 500 selections that are commonly sung among black congregations in the United States.Some are relatively new (70s-80s) and some are so old that you cannot even trace the origin of the song accurately.
From the book, we picked the songs that do not have a writer’s name. These songs have the words “Negro Spiritual”, “Traditional” or “African American Traditional” at the spot where the writer’s name should be (e.g. Text:___ Tune:___ ).
As is the common custom of hymnal books today, the songs in AAHH are beautifully/academically arranged in SATB choral music that works without instruments. However, in black churches it’s not a common custom to sing these songs “as written” in the book.
So, we thought that these precious arrangements and its effort are missed opportunities to be sung or heard.
The challenge is that the scores in the book are not successfully carrying the feeling, tempo, or beat of the song. Sometimes notes do not show if the song is sung in a “Shuffle (a 4th note of which is composed of a triplet)” or “Even (a 4 note is divided into two 8th notes) “ such as #549 This Little Light Of Mine, the song is hardly sung in an “Even beat” in churches but the score is written in an “Even beat.”
We assume one of the reasons this happens is that the arrangers of this book are not always from an African American congregation and learned the song from somewhere else other than a church, although the arrangements are beautiful in a classical music manner. In addition, we understand that the manner of black singing are sometimes very hard to notate in a western method.
So, to sing it without losing the feeling of tradition, you cannot depend solely on the scores. You have to know the church custom to see how these songs have been
sung among a black congregation.
Our challenge is, to sing the notes exactly as written and still hold on to a church feeling.
Also, we tried to adjust the color of our voices to match with the each of the arrangements.
[Below is the YouTube “Playlist” that play the songs one after another automatically.]
2018.6.13
絵美、宇田めぐ、トミー、まお、& 木島タローで、木島の母校、自由の森学園にてコンサート/ワークショップを行ってきました。
自由の森に由来する「昔話」演奏することができたこと、幸せでした。
(撮影時に、参加者全員に公開許可をもらっています)
2018.3.28
[チャンネル登録はこちらから]
2018.1.23
僕らにとって大切な大切な先生の一人である Lady Walquer が他界しました。
彼女から学んだことの一つ一つが大切なことで、本日は、それをシェアします。
2018.1.10
2012年に共演し、DUCに本当に価値のある言葉やレッスンを残してくれたレディーウォーカーの訃報が入ってきました。享年76。
バナナ・ボートのヒットで知られるハリー・ベラフォンテのコーラスでツアーを回ったという、往年のシンガー。
一言一言に重みと真理がありました。また会えば、きっとさらに大きなものをもらえたに違いありません。
必ず再演を、必ず再会を、と考えていた僕らの足が遅すぎたのかもしれません。
冥福を。
2017.12.24
カトリックの典礼曲ですが、Carl Stein という作曲家の、あまりメジャーではないバージョン。美しき和声と対位法です。古典の学びとして歌わせてもらいました。